Těžkost stoupání

Stairs_H_Schorova

 

Jsou situace, kdy vnímáte jen to, co vás naplňuje a baví. Vaše dny jsou prostoupeny energií z aktivit, které milujete a chcete se jim věnovat plnohodnotně. Připravujete si tzv. půdu pro budoucí plány. Jelikož je tato práce spíš vaše osobní a nemáte z ní zatím žádné materiální zisky, stane se sem tam, že nemáte dostatek finančních prostředků na zaplacení nájmu nebo osobního telefonu a dalších podobných ''nesmyslných'' věcí jako jsou potraviny. Po nějaké době se podíváte na svůj bankovní účet a zjistíte, že vám takzvaně ''hoří koudel u zadku''.

Číst dál

0

Feminity – ženskost

 

Pod pojmem ženskost se rozumí soubor vlastností a chování všeobecně spojovaných s dívkou či ženou. Zahrnuje tedy v sobě vlastnosti jako jemnost, schopnost empatie, citlivost a mnoho dalších.  Projevy ženskosti se ale liší v závislosti na prostředí či kontextu a ovlivňuje je řada společenských a kulturních faktorů. Ženskost se skládá ze sociálně definovaných znaků. Lidé, kteří vykazují kombinaci mužských a ženských charakteristik jsou  označováni jako androgynní. To filozofové argumentovali tím, že pohlavní nejednoznačnost může vést k rozmazání klasifikace mezi muži a ženami. Moderní pojetí ženskosti již nepočítá jen s plněním společností přidělených rolí, ale i s individuálními rozhodnutími učiněnými ženami.

Číst dál

0

Suchá nit

Slyším cinkání sklenic, šálků s podšálky a talířů. Ledové ruce ohřívám o šálek s vařící kávou, právě mi ji přinesli. Slyším hluk davů bloudících lidí po ulici. Někdy uslyším klakson jedoucího auta, co troubí na chodce, kteří z ničeho nic přechází silnici. Ulice tady v Praze bývají plné, a přesto si připadáte jako jediní na světě.   

Číst dál

0

Okolí v pohybu

 

Krajina kolem je pokrytá sněhem, tvrdou krustou zledovatělého nánosu vody. Stojím uprostřed ledové pustiny a čekám na vlak. První vlak již dorazil a lidé začali vystupovat z vagónu, ale jen jednou stranou. V té chvíli jsem si uvědomila tu krásu okamžiku. Všude jinde byl v podstatě klid, jen já se svojí vizí jsem stála jako opařená; svým způsobem však ve mně začalo vznikat něco nového.

Číst dál

0

Očima umělce

S. A. M. magazín na počátku tohoto roku vykročil od převážně teoretického pojetí směrem ke komplexnějšímu postihnutí umění a tvůrčího procesu, když začal uveřejňovat také články, ve kterých je umění nahlíženo očima umělců. Dalším autorem, který nám bude pravidelně zprostředkovávat onen pohled z druhé strany, je Kryštof Boček. V následujícím textu Kryštof přibližuje nejen své uvažování nad uměním a tvorbou, ale také prostředí, ve kterém současné umění vzniká.

Jmenuji se Kryštof Boček a žiji v Brně. Vystudoval jsem Základní uměleckou školu v Blansku. Poté jsem nastoupil na Střední školu umění designu, stylu a módy v Brně, kde se má záliba v kreslení dále prohloubila. Připojil se k ní také zájem o dějiny umění, proto jsem se rozhodl tento obor dále studovat na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Ve svých článcích se zaměřím především na umělcovy myšlenky a věci, které ho při tvorbě ovlivňují.

 

Číst dál

0

Krok vpřed

 

Před třemi dny jsme vstoupili do nového roku 2017. I když prozatím netušíme co nám přinese, svět médií již prorocky plní bílé plátno různými obrazy a do jisté míry nám tím bere možnost plně rozvinout naši vlastní kreativitu. Jak však kreativitu rozvíjet? S. A. M. magazín doposud přinášel články z nejrůznějších oblastí světa umění, avšak spíše z hlediska teoretického. Následující článek nám naopak umožní nahlédnout slovy autorky do "hlavy umělce". Přestože se Hana Schořová v umělecké branži pohybuje především jako hudebnice, textařka a zpěvačka, chce nás svými texty dovést k úvahám o kreativitě, jež vedou k tvůrčí činnosti.     

 

Jelikož svou myšlenku dokáže nejlépe vyjádřit sám autor, nechť se čtenář již zaměří na slova Hany Schořové, které vyjadřují její záměr jistě lépe než stručný a obecný úvod.

Číst dál

0

Bronzová, Kat, Kámen a bolest… poezie sochařství

Doposud jsme v S. A. M. magazínu publikovali texty o umění – studie, komentáře, recenze, apod. Petr Šafránek, olomoucký básník, pedagog a publicista, ve svých pracích tvůrčí uměleckou činnost nehodnotí, nýbrž ji využívá k introspekci vlastního vztahu k umění. Následující tři básně sledují motivy umění sochařského ve vztahu obraz a text, a tak obraz jednoho díla dává vzniknout novému...    

 

"Tohle je můj vztah k umění, pocity které ve mně vyvolává." Petr Šafránek

Číst dál

0